Σχολικός Εκφοβισμός 2012-13

Στο σχολείο μας υλοποιήθηκε ημερίδα την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Εισηγητές ήταν η Καρά Νικολέτα και η Κατσούτα Ελένη

 

Σχολικός εκφοβισμός

βλέπουμε το βίντεο ??Πανελλήνια ημέρα κατά της βίας στα σχολεία??

http://www.youtube.com/watch?v=ZCd6kqjBejA

Ο εκφοβισμός μπορεί να συμβεί στον καθένα. Είναι υπόθεση που αφορά όλα τα παιδιά: τα παιδιά, δηλαδή, που εκφοβίζουν ή εκφοβίζονται αλλά και όσα βλέπουν να συμβαίνουν περιστατικά εκφοβισμού στο σχολείο τους.

 

1. Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός;

Ο εκφοβισμός δεν συμβαίνει μόνο στο σχολείο αλλά και στο σπίτι, στη δουλειά, στον αθλητισμό, στις φυλακές, στο στρατό, ανάμεσα στα κράτη. Όπου, δηλαδή, άνθρωποι με διαφορετική δύναμη έρχονται σε επαφή και θέλουν να κυριαρχήσουν. Εμείς θα δούμε αναλυτικά τον εκφοβισμό στο σχολείο:

Πώς καταλαβαίνουμε ότι μια πράξη ενός παιδιού προς ένα άλλο παιδί ή σε μια ομάδα παιδιών είναι εκφοβισμός;

  1. Ο εκφοβισμός είναι μια συμπεριφορά σκόπιμη. Τα παιδιά που εκφοβίζουν (δράστες) έχουν πρόθεση να στενοχωρήσουν ή να πληγώσουν με κάποιο τρόπο άλλα παιδιά (θύματα) και αυτό, τις περισσότερες φορές, το κάνουν επίτηδες.
  2. Ο εκφοβισμός επαναλαμβάνεται. Τα παιδιά-θύματα γίνονται, συνήθως, στόχος ξανά και ξανά και για μεγάλο χρονικό διάστημα.
  3. Τα παιδιά-θύματα δεν μπορούν να υπερασπίσουν τον εαυτό τους, γιατί είναι λιγότερο δυνατά από τα παιδιά-δράστες.

Βλέπουμε Video: ?Μέρα στο σχολείο - Μια ιστορία ενδοσχολικής βίας

http://www.youtube.com/watch?v=PrR7RdXR_R8

 

 Εδώ δεν αναφερόμαστε μόνο σε σωματική δύναμη, αλλά και σε μια αίσθηση υπεροχής που μπορεί να νιώθουν κάποια παιδιά και που τους οδηγεί να ενοχλούν συστηματικά τους συμμαθητές τους. Το γεγονός ότι ένα παιδί νιώθει αδύναμο να αντιδράσει και να υπερασπιστεί τον εαυτό του είναι και ένας από τους λόγους που ο εκφοβισμός είναι τόσο άδικος! Κάθε φορά που μαλώνουμε με τους φίλουςμας ή που βλέπουμε άλλα παιδιά να καβγαδίζουν δεν σημαίνει βέβαια πως έχουμε εκφοβισμό.

 

2. Με ποιους τρόπους τα παιδιά εκφοβίζονται;

Πολλοί πιστεύουν πως ο εκφοβισμός συμβαίνει μόνο όταν το παιδί-δράστης επιτεθεί, σπρώχνοντας, χτυπώντας ή κλωτσώντας το παιδί-θύμα. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια. Πολλές φορές τα παιδιά που εκφοβίζουν δεν χτυπούν ούτε κλωτσούν ούτε καν αγγίζουν τα παιδιά-θύματα. Προσπαθούν, όμως, με πλάγιους τρόπους να τα απομονώσουν ή να καταστρέψουν τις φιλικές τους σχέσεις. Όλες οι μορφές εκφοβισμού μπορούν να προκαλέσουν φόβο, άγχος και στενοχώρια στα παιδιά, γι? αυτό και αξίζει τον κόπο να τις δούμε καλύτερα:

Γνωρίζουμε ότι πολλά παιδιά στενοχωριούνται πολύ περισσότερο, όταν κάποιος προσπαθεί να τους καταστρέψει τις φιλικές τους σχέσεις ή όταν τα αφήνει έξω από την ομάδα ή συνωμοτεί εναντίον τους παρά όταν δέχονται σωματικές ή λεκτικές επιθέσεις.

Βλέπουμε Video: ??ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΝΑΝΕ??

http://www.youtube.com/watch?v=swQax_Aklbc

 

3. Για ποιους λόγους τα παιδιά εκφοβίζουν;

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

Τα παιδιά, συνήθως, εκφοβίζοντας :

Πολλές φορές, ακόμα, κάποια παιδιά εκφοβίζουν, γιατί :

Ακούμε το τραγούδι για τη ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΟΝΤΑΡΟΣ- Τ'ΑΗΔΟΝΙ (ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ)

http://www.youtube.com/watch?v=OvKkLh94A-s

 

Πολλά παιδιά φτάνουν στο σημείο να εκφοβίζουν ή να γίνονται θύματα εκφοβισμού, εξαιτίας των σχέσεων που αναπτύσσουν, κάποιων χαρακτηριστικών που έχουν ή εξαιτίας προβλημάτων που υπάρχουν στην οικογένεια, στο σχολείο, στην κοινωνία γενικότερα. Εξάλλου, όλοι επηρεαζόμαστε αρνητικά ή θετικά από όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας. Τα παιδιά που πέφτουν θύματα εκφοβισμού

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

(ΠΩΣ ΝΙΩΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΥΤΑ)

 

4. Ποιες είναι οι συνέπειες του εκφοβισμού;

Από έρευνες που έχουν γίνει στη χώρα μας, γνωρίζουμε πως περίπου 1 στους 7 μαθητές είναι θύμα εκφοβισμού. Ο εκφοβισμός έχει σοβαρές συνέπειες για όλα τα παιδιά: για τα παιδιά-θύματα, για τα παιδιά-δράστες αλλά και για τα παιδιά-παρατηρητές που απλά βλέπουν τον εκφοβισμό να συμβαίνει γύρω τους.

Τα παιδιά που εκφοβίζονται:

έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν μια σειρά από προβλήματα που γίνονται πιο έντονα, όταν ο εκφοβισμός διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μπορεί να νιώθουν:

Επίσης, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες:

Ας δούμε τι είπαν κάποια παιδιά που έπεσαν θύματα εκφοβισμού:

(Ανάγνωση από 2 μαθητές της Στ? τάξης)

«Όλα όσα είναι σημαντικά για μένα τα κρατώ μυστικά. Δεν μιλώ με κανέναν. Καμιά φορά έγραφα στο ημερολόγιο. Το προτιμώ απ? το να μοιράζομαι τα προβλήματά μου με φίλους. Μπορεί να μη μου δώσουν σημασία ή να με εκμεταλλευτούν και να με προδώσουν.»

«Θυμάμαι όταν ήμουν μικρή, στο δημοτικό, ήμουν χοντρή. Οι άλλοι με κορόιδευαν και μερικές φορές τους έλεγα: «Μην το κάνετε αυτό», «Θα το πω στο δάσκαλο», «Σταματήστε!». Άλλες φορές, πάλι δεν αντιδρούσα, και μόνο έκλαιγα πολύ. Καμιά φορά το έλεγα σε φίλους μου, αλλά ούτε κι εκείνοι μπορούσαν να με βοηθήσουν?»

Τα παιδιά-δράστες:

φαίνεται πως έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν:

Ορισμένα από τα παραπάνω προβλήματα πολλές φορές συνεχίζονται, για αυτό και, όταν τα παιδιά που εκφοβίζουν μεγαλώσουν, μπορεί, έχουν δηλ. περισσότερες πιθανότητες:

(χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, παράνομες πράξεις)

Ας δούμε τι είπαν κάποια παιδιά ? δράστες:

(Ανάγνωση από 4 μαθητές της Στ? τάξης)

«Η κατάσταση τώρα στο γυμνάσιο είναι διαφορετική απ? ό,τι στο δημοτικό. Εκεί ήμουν πρώτος μαθητής, αλλά, από τότε που ήρθα εδώ, δεν διαβάζω πολύ για να μη με λένε «φυτό». Προσπάθησα να αλλάξω χαρακτήρα, να γίνω μάγκας όπως οι άλλοι, το παραδέχομαι? Κορόιδευα ένα παιδί πέρυσι, ήταν ένα χρόνο μικρότερός μας. Μια μέρα με έπιασε και μου μίλησε η μητέρα του. Ε, από τότε σταμάτησα? Δεν ξέρω πώς άρχισε, δεν θυμάμαι, μάλλον έκανε κάτι που με ενόχλησε κι άρχισα να τον πειράζω. Κι εκείνος πάλι δεν αντιδρούσε καθόλου, το κρατούσε μέσα του?»

«Λουκάς: Είμαστε μια τσακαλοπαρέα. Ξέρω τον Αλέξη από το Δημοτικό. Τον χτυπούσαμε από τότε ακόμη.

Αλέξης : Πολλά παιδιά με χτυπούσαν τότε?

Λουκάς : Ήταν ήσυχος, κλαψιάρης, μικροκαμωμένος?

Αλέξης: Ούτε κι εγώ ήμουν καλό παιδί. Όλο προβλήματα δημιουργούσα. Έπαιρνα τις τσάντες των συμμαθητών μου και τις έριχνα από τις σκάλες?

Λουκάς: Ήταν καινούριος στο σχολείο τότε?...»

«Βασίλης: Μερικά παιδιά το κάνουν αυτό, γιατί θέλουν να αποδείξουν πως είναι σπουδαία, δεν το εννοούν πραγματικά αυτό που κάνουν, θέλουν απλώς να ελέγχουν τους άλλους που είναι κατώτεροι. Κι από την άλλη, τα παιδιά που τα κοροϊδεύουν και τα χτυπούν πρέπει να μάθουν πως έτσι είναι ο κόσμος, πως πρέπει μόνοι τους να υπερασπίζουν τον εαυτό τους, πως πρέπει να είναι αυτά που θα εκφοβίζουν τους άλλους.

Θυμάμαι κάποτε, ήμασταν με τα ποδήλατα και ήρθαν κάτι μεγαλύτερα παιδιά κι άρχισαν να μας κλωτσάνε, χωρίς λόγο, έτσι, για πλάκα. Πήραν και το ποδήλατό μου και το κατέστρεψαν εντελώς. Πολύ κακό αυτό που μας έκαναν. Ούτε να το θυμάμαι δεν θέλω. Ήταν πολλοί, εμείς δεν μπορούσαμε να αντιδράσουμε, δεν μπορούσαμε να προστατέψουμε τον εαυτό μας. Η μόνη λύση ήταν να κάνουμε μια συμμορία και να βάλουμε μέσα κι άλλους πιο μεγάλους από εμάς?»

Τα παιδιά-παρατηρητές:

Αρνητικές είναι οι συνέπειες και για όσα παιδιά βλέπουν τα περιστατικά εκφοβισμού να συμβαίνουν γύρω τους, χωρίς να μπορούν να κάνουν κάτι γι? αυτό. Συχνά νιώθουν ότι θα μπορούσαν να είναι τα ίδια στη θέση του θύματος και φοβούνται πολύ. Μπορεί ακόμη να:

Ας δούμε πως νιώθουν κάποια παιδιά ? παρατηρητές:

(Ανάγνωση από 3 μαθητές της Στ? τάξης)

«Δεν μου αρέσει πολύ στο σχολείο? Δεν είναι ότι ανησυχώ για τους βαθμούς ή τα μαθήματα. Μου αρέσει να διαβάζω. Είναι που κάποια παιδιά δεν συμπεριφέρονται καλά. Μαλώνουν με άλλα παιδιά, τα απειλούν, τα τρομάζουν. Θέλουν να φαίνονται ανώτεροι, πιο δυνατοί, να επιβάλλονται με τη βία. Εμείς, αν επέμβουμε, μπορεί να μπλέξουμε. Αν αυτό συμβεί στην τάξη μας μπορούμε να επέμβουμε, γιατί ξέρουμε καλά τους συμμαθητές μας. Αν όμως είναι μεγαλύτεροι, τότε είναι δύσκολα τα πράγματα, φοβόμαστε?»

« -Στο σπίτι είναι καλύτερα. Νιώθω πιο άνετα, πιο ήρεμα. Στο σχολείο πρέπει να είμαι πολύ προσεχτική. Φοβάμαι ότι κάποιος θα πει ή θα κάνει κάτι που θα με προσβάλλει?

-Συμφωνώ κι εγώ. Στο σχολείο νιώθεις πιο ανήσυχος, έχεις πιο πολύ άγχος? Μια μέρα πέρυσι, ήμουν με ένα φίλο μου. Ήταν πολύ ήσυχος, ξέρεις, δεν μιλά πολύ και ήρθαν κάποιοι συμμαθητές μας κι άρχισαν να τον χτυπούν, έτσι, χωρίς λόγο. Ταράχτηκα πολύ, μου ήρθε να βάλω τα κλάματα, αλλά μετά προσπάθησα να τον βοηθήσω?»

 

5. Τι μπορείς να κάνεις για να μη σε εκφοβίζουν:

Αν σε εκφοβίζουν και θες αυτό να σταματήσει, πρέπει να μιλήσεις σε ένα μεγαλύτερο άτομο που εμπιστεύεσαι: σε ένα μέλος της οικογένειάς σου, σε κάποιον που σε φροντίζει ή σε κάποιον δάσκαλο ή δασκάλα στο σχολείο. Το να μιλήσεις σε κάποιον, που τα πηγαίνεις καλά μαζί του, είναι πολύ σημαντικό και αναγκαίο, αν και μερικές φορές φαίνεται πολύ δύσκολο!

Γι? αυτό να θυμάσαι τα παρακάτω:

Πολλά παιδιά (περίπου το 50% μας λένε οι έρευνες) δεν μιλούν γι? αυτό που τους συμβαίνει κι έτσι ο εκφοβισμός συνεχίζεται. Ένας από τους πιο σημαντικούς λόγους είναι ότι τα παιδιά-θύματα φοβούνται πως η κατάσταση θα χειροτερέψει, αν μιλήσουν. Πιστεύουν πως το παιδί-δράστης θα μάθει πως μίλησαν και θα θελήσει να εκδικηθεί. Δέχονται μεγάλη πίεση να μην αποκαλύψουν αυτό που συμβαίνει στους εκπαιδευτικούς, ιδίως στο γυμνάσιο, αλλιώς θα πιστέψουν όλοι πως είναι «καρφιά» και θα τους βάλουν ακόμα περισσότερο στο περιθώριο. Κι όμως δεν είναι έτσι! Σκέψου λίγο ποιον λέμε «καρφί»: έναν άνθρωπο που λέει κάτι για να δημιουργήσει προβλήματα σε κάποιον άλλον. Πολλοί μάλιστα αυτό το βρίσκουν πολύ διασκεδαστικό. Σίγουρα, το να είσαι «καρφί» δεν είναι κάτι καλό. Όμως, όταν λες σε έναν ενήλικα πως κάποιος εκφοβίζει εσένα ή κάποιο άλλο παιδί, δεν είσαι σε καμία περίπτωση «καρφί».

Το λες για να σταματήσεις τον εκφοβισμό και όχι για να δημιουργήσεις προβλήματα στο δράστη. Και αν ο δράστης βρει τον μπελά του, δεν θα φταίει το ότι το είπες, αλλά το ότι εκείνος κάνει κάτι που δεν είναι ούτε σωστό, ούτε δίκαιο.

Να θυμάσαι πως ο δράστης έχει το πρόβλημα, όχι εσύ!

Ένα από τα χειρότερα πράγματα που συμβαίνουν στον εκφοβισμό είναι πως τα θύματα πολλές φορές πιστεύουν πως το λάθος είναι δικό τους. Αυτό, όμως δεν είναι αλήθεια. Κανείς δεν αξίζει να γίνεται θύμα και ο δράστης δεν έχει καμία δικαιολογία. Ο εκφοβισμός είναι πάντα λάθος. Όταν κάποιος μας εκφοβίζει, συχνά, μας κάνει να πιστέψουμε πως φταίμε εμείς που γινόμαστε στόχος, επειδή με κάποιο τρόπο κάνουμε ή λέμε κάτι λάθος ή επειδή φερόμαστε διαφορετικά. Μπορεί να μας κοροϊδεύουν για το ύψος μας, το βάρος μας, το χρώμα των μαλλιών μας, τις ικανότητές μας ή τις αδυναμίες μας, τους βαθμούς μας, τα γυαλιά που φοράμε, μια αναπηρία που έχουμε, τα ρούχα μας, την οικογένειά μας, την προφορά μας, τη χώρα μας ή τη θρησκεία μας. Έτσι, αρχίζουμε να σκεφτόμαστε: «Αν ήμουν πιο ψηλός, ή αν ήμουν πιο αδύνατη, ή αν μιλούσα διαφορετικά, δεν θα μου συνέβαινε αυτό, δεν θα γινόμουν θύμα».

Βλέπουμε Video: ?Μη με κοροϊδεύεις.wmv σχολικός εκφοβισμός??

http://www.youtube.com/watch?v=-oWMRkuqvJY

Μη με κοροϊδεύεις!

Είμαι ένα μικρό αγόρι με γυαλιά, που με φωνάζουν σπασίκλα

Ένα μικρό κορίτσι που ποτέ δεν χαμογελάει, επειδή έχω σιδεράκια στα δόντια μου

και ξέρω πως είναι?

να πηγαίνεις για ύπνο κλαίγοντας?

Είμαι εκείνο το παιδί, που πάντα επιλέγεται τελευταίο στα παιχνίδια

Είμαι αυτός που είναι πάντα, ο πιο αργός στην τάξη

Δεν χρειάζεται να με κάνεις φίλο σου?

Αλλά, είναι πολύ να σου ζητήσω?

ΜΗ ΜΕ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙΣ!

ΜΗ ΜΟΥ ΒΓΑΖΕΙΣ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ!

ΜΗ ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΜΟΥ!

ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΘΕΟ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ!!!

ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΡΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΕΛΙΟΙ!!!

ΜΗ ΜΕ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙΣ!

Είμαι ζητιάνος στη γωνιά του δρόμου, που με προσπέρασες?

δεν θα ήμουν εκεί ζητιανεύοντας αν είχα κάτι να φάω

μη νομίσεις ότι δεν παρατήρησα, ότι δε με κοίταξες στα μάτια

Γεννήθηκα λίγο διαφορετικός

ονειρεύομαι καθισμένος σε αυτή την καρέκλα

προσποιούμαι ότι δε με πληγώνει?

όταν ο κόσμος με κοιτάει επίμονα και παράξενα

υπάρχει ένας απλός τρόπος να μου δείξεις

απλά, ότι νοιάζεσαι για μένα?.

ΜΗ ΜΕ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙΣ!

ΜΗ ΜΟΥ ΒΓΑΖΕΙΣ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ!

ΜΗ ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΜΟΥ!

ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΘΕΟ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ!!!

ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΡΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΕΛΙΟΙ!!!

ΜΗ ΜΕ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙΣ!

Είμαι χοντρός. Είμαι λεπτός.

Είμαι κοντός. Είμαι ψηλός.

Είμαι κουφός. Είμαι τυφλός.

Ει? όλοι δεν είμαστε λίγο πολύ????

ΜΗ ΜΕ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙΣ!

ΜΗ ΜΟΥ ΒΓΑΖΕΙΣ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ!

ΜΗ ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΜΟΥ!

ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΘΕΟ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ!!!

ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΡΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΕΛΙΟΙ!!!

ΜΗ ΜΕ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙΣ!

 

Άλλωστε, με βάση την Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Παιδιών, που έχει υπογράψει και η χώρα μας, κανένα παιδί δεν αξίζει εκφοβιστικές συμπεριφορές. Η ελευθερία του να είμαστε ο εαυτός μας είναι δικαίωμα όλων μας. Όλοι έχουμε το δικαίωμα να είμαστε διαφορετικοί.

Όμως Μην απαντάς στη βία με βία!

Πολλοί πιστεύουν πως αν αντεπιτεθείς και παλέψεις με το δράστη, εκείνος θα το βάλει στα πόδια, γιατί κατά βάθος είναι δειλός. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια. Στα παιδιά που εκφοβίζουν αρέσει να μαλώνουν κι έτσι η κατάσταση θα γίνει χειρότερη. Ακόμα κι αν κερδίσεις, μπορεί ο δράστης να πείσει το σχολείο πως εσύ ξεκίνησες τον καβγά ή να σου επιτεθεί για εκδίκηση με τη βοήθεια και άλλων παιδιών που τον υποστηρίζουν.

Να θυμάσαι: η βία φέρνει πάντα βία!

Αν δέχεσαι σωματικές επιθέσεις, δεν πρέπει με κανέναν τρόπο να το δεχτείς ούτε να το αντιμετωπίσεις μόνος ή μόνη σου. Πρέπει να ενημερώσεις οπωσδήποτε τους δασκάλους ή τους γονείς σου. Αν οι επιθέσεις είναι λεκτικές (βρισιές, κοροϊδίες, απειλές) τότε:

Μπορείς και να αντιμετωπίσεις τον εκφοβισμό πιο δυναμικά:

 

6. Τι να κάνεις, αν εσύ εκφοβίζεις άλλα παιδιά:

Δες τι μπορείς να κάνεις για να ελέγξεις το θυμό σου:

 

 

 

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Δραστηριότητα ? Σχολική τσάντα

Ο εκπαιδευτικός αφήνει την σχολική τσάντα, στο κέντρο του χώρου, δίνοντας παράλληλα ορισμένες πληροφορίες. Εξηγεί στους μαθητές ότι αυτή η τσάντα ανήκει σε ένα παιδί το οποίο ήταν μαθητής του σχολείου και έχει πέσει θύμα εκφοβισμού και βίας στο σχολείο. Στη συνέχεια ζητά από τους μαθητές να κοιτάξουν την τσάντα του παιδιού, τα πράγματά του και να κάνουν σκέψεις σχετικά με το συγκεκριμένο παιδί. Ενδεικτικά, τους δίνει ορισμένες θεματικές συζητήσεις, όπως:

 

7. Πώς να σταματήσεις τον εκφοβισμό στο σχολείο σου

Ο εκφοβισμός είναι ένα πρόβλημα σοβαρό που αφορά όλα τα παιδιά. Το αν θα σταματήσει ή όχι δεν εξαρτάται μόνο από τους δράστες και τα θύματα αλλά και από τους παρατηρητές.

Τα παιδιά-παρατηρητές είναι η μεγαλύτερη ομάδα (φτάνουν το 80% περίπου, σύμφωνα με έρευνες) και βρίσκονται μπροστά στα περισσότερα περιστατικά εκφοβισμού. Πολύ λίγα όμως παιδιά (μόνο το 10%) παρεμβαίνουν για να σταματήσει ο εκφοβισμός. Τα περισσότερα δεν κάνουν τίποτα, με αποτέλεσμα οι δράστες να συνεχίζουν ανενόχλητοι και τα θύματα να νιώθουν εντελώς αβοήθητα.

Παρόλο που οι δράστες είναι η μικρότερη ομάδα στο σχολείο (5-10%) φαίνονται να έχουν τη μεγαλύτερη δύναμη, γιατί κάποιοι τους δίνουν τη δύναμη αυτή. Εκτός από τα θύματα και οι παρατηρητές κάνουν πιο δυνατούς τους δράστες με το να μην προσπαθούν να σταματήσουν τον εκφοβισμό. Κι αυτό μπορεί να συμβαίνει γιατί:

Κι όμως οι δράστες ενδιαφέρονται περισσότερο για τη γνώμη των συμμαθητών και συμμαθητριών τους παρά για τη γνώμη των δασκάλων και των γονιών τους. Αν οι παρατηρητές πάρουν το μέρος των θυμάτων, υποστηρίζοντάς τα και προστατεύοντάς τα, τότε μπορούν να σταματήσουν τον εκφοβισμό!

Να τι μπορείς να κάνεις, όταν βλέπεις να εκφοβίζουν κάποιο παιδί στο σχολείο σου:

Τα παιδιά που έχουν φίλους δεν γίνονται εύκολα στόχος:

 

Βοηθώντας το παιδί που εκφοβίζεται, βοηθάς τον εαυτό σου! Είναι πολύ σημαντικό να βοηθάς τους άλλους όποτε μπορείς!

 

Δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε

Ο εκφοβισμός δεν θα σταματήσει, αν δεν κάνουμε κάτι γι? αυτό όλοι μας!

Με τη βοήθεια του δασκάλου ή της δασκάλας σου και των συμμαθητών και συμμαθητριών σου μπορείτε:

?να μάθετε με τη βοήθεια ενός ερωτηματολογίου πόσα παιδιά εκφοβίζονται στο σχολείο σου και με ποιο τρόπο. Έτσι, θα ξέρετε σαν τάξη ποια είναι τα ποσοστά εκφοβισμού και θα μπορέσετε όλοι μαζί να βρείτε λύσεις. Μπορείτε να φτιάξετε το δικό σας ερωτηματολόγιο ή να χρησιμοποιήσετε το ερωτηματολόγιο ενός πολύ καλού ερευνητή, του Olweus, που ασχολείται πολλά χρόνια με το πρόβλημα του εκφοβισμού.

?να οργανώσετε με τη βοήθεια των δασκάλων σας στο σχολείο μια εβδομάδα που θα είναι αφιερωμένη στην αντιμετώπιση του εκφοβισμού.

Στο διάστημα αυτό:

?φτιάξτε αφίσες, σελιδοδείκτες ή κολλάζ με συνθήματα κατά του εκφοβισμού

?γράψτε ποιήματα ή τραγούδια που θα λένε ότι δεν θα ανεχτείτε τον εκφοβισμό στο σχολείο σας

?διοργανώστε έκθεση ζωγραφικής ή κόμικς με σχετικό θέμα

?παρουσιάστε ένα θεατρικό που να έχει αυτό το θέμα

?προβάλετε μια ταινία για τον εκφοβισμό

?σε έναν τοίχο του σχολείου, αν σας το επιτρέψουν οι δάσκαλοι και οι δασκάλες σας, ή στο δάπεδο της αυλής ζωγραφίστε ή γράψτε συνθήματα ενάντια στον εκφοβισμό και βάλτε την υπογραφή σας, δίνοντας την υπόσχεση πως δεν θα εκφοβίσετε κάποιο παιδί και πως θα καταδικάζετε τον εκφοβισμό, όποτε βλέπετε να συμβαίνει

?φτιάξτε ένα «κουτί του εκφοβισμού» όπου τα παιδιά θα μπορούν να γράφουν για ένα περιστατικό που τους συνέβη ή να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος

Θα πρέπει, ακόμα, να παρακινεί τα παιδιά που εκφοβίζονται να μιλήσουν στους γονείς ή στους δασκάλους τους ή και σε φίλους τους.

Ο εκφοβισμός δεν σταματά, αν οι προσπάθειές μας δεν έχουν διάρκεια και δεν είναι συστηματικές. Ακόμα και αν τα ποσοστά στο σχολείο σας δεν είναι μεγάλα, τέτοιες δραστηριότητες εμποδίζουν την εμφάνιση του εκφοβισμού και βοηθούν όλα τα παιδιά να νιώσουν ασφάλεια στο σχολείο και να αποκτήσουν καλύτερες σχέσεις με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους.

 

Κλείνοντας τη σημερινή μας συνάντηση, θα θέλαμε να σας αναφέρουμε ένα παράδειγμα, από ένα άτομο, το οποίο κατά τη διάρκεια των μαθητικών του χρόνων είχε πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού και τώρα είναι ένα άτομο δραστήριο, δημιουργικό με υψηλή δημοτικότητα. Αυτό το άτομο είναι ο γνωστός σε όλους ποδοσφαιριστής DavidBeckham.

DavidBeckham: <<εκφοβιζόμουν στο σχολείο>>

Ο σταρ του ποδοσφαίρου μπορεί να είναι τώρα ο πιο cool τύπος στον πλανήτη, αλλά ως παιδί είχε πέσει θύμα εκφοβισμού. Από πολύ νωρίς ο μικρός Beckham είχε μόνο το ποδόσφαιρο στο μυαλό του. Αυτό όμως τον έκανε πολύ διαφορετικό από τους συμμαθητές του, καθώς τα περισσότερα αγόρια της ηλικίας του δεν έχουν συγκεκριμένους στόχους. Ο ίδιος ο Beckham περιγράφει: << Όταν ήμουν δεκαέξι ετών, είχα πειρασμούς. Οι φίλοι με καλούσαν να πάω μαζί τους μέχρι το γωνιακό μαγαζάκι, να πάρουμε ένα μπουκάλι cider και να μείνουμε έξω όλη τη νύχτα. Εγώ όμως ήθελα να μείνω μέσα, να παρακολουθήσω τον αγώνα της ημέρας και να προετοιμαστώ για τον αγώνα της Κυριακής>>.

Οι συμμαθητές του αυτό το θεωρούσαν θηλυπρεπές, γι? αυτό και τον ταλαιπωρούσαν. Εκείνος όμως τους αγνοούσε, μένοντας αφοσιωμένος στον στόχο του. Ο Beckham αναφέρει επίσης, ότι επειδή είχε αρχίσει τον αθλητισμό από πολύ μικρός, δεχόταν συμπεριφορές εκφοβισμού από τους άλλους: <<Επειδή δεν έβγαινα έξω μαζί τους το Σαββατοκύριακο, τη Δευτέρα στο σχολείο με κορόιδευαν λέγοντας ??έμεινες μέσα και έπαιζες ποδόσφαιρο??. Πριν από ένα χρόνο όμως συνάντησα τυχαία κάποιους από αυτούς και ήθελαν να έρθουν να με δουν να παίζω στην Μαδρίτη>>.

Εμφανίσεις: 1127